Bo i bostadsrätt – Brf Stålet

När du bor i en bostadsrätt ansvarar du själv för invändiga reparationer och underhåll av din bostad. Vid ombyggnation av din bostadsrätt ska du alltid först skriftlig kontakta styrelsen och presentera dina planer. Läs mer om ditt ansvar för reparationer och underhåll i våra stadgar § 50-52

När du bor i en bostadsrätt är du till viss del din egen vaktmästare, väktare, fastighetsskötare, städare, gatsopare, fönsterputsare. Du äger rätten att bo i din bostadsrätt och har lite mer frihet att forma dess utseende, men så länge det sker inom bostadsföreningens regelverk som alla medlemmar bestämt tillsammans.

Som bostadsrättsinnehavare måste du även ta ditt eget ansvar när de gäller föreningens gemensamma egendom. En del av den är din. Du ansvarar t.ex. för att hålla trapphus fritt från material (inga entremattor i trapphus, inga skor, inga ställningar mm) hålla din fastighets sopborstar, spadar mm i gott skick och att dom inte försvinner. Du ansvarar för att hålla ordning och reda kring inte bara ditt hus utan även ha ett öga på andra fastigheter som ingår i Brf Stålets fastighetsbestånd.

Om vi alla hjälper till att hålla ordning och gott skick på det material som köps in gemensamt, om vi är noggranna när vi kastar sopor i soptunnorna eller att vi i Återvinningsrummet endast kastar det som nämns ska sorteras där så hjälps vi åt att hålla våra gemensamma kostnader nere. Våra stora kostnader är el, värme, vatten och renhållning. Ingen medlem har ännu frågat efter höjda månadsavgifter.

Balkong

För att bygga en balkong/uteplats på nedre plan eller för att bygga ut befintlig balkong på nedre eller övre plan krävs bygglov. Styrelsen tillhandahåller godkända ritningar att bifoga till din ansökan. Dessutom ska intyg om kvalitetssäkring sak lämnas in till styrelsen efter fullbordat balkongbygge. När en balkong på övre plan är utbyggd ansvarar befintlig bostadsrättsinnehavare för 50 % av underhållet och föreningen för 50 %.  För den nedre balkongen ansvarar bostadsrättsinnehavaren för 100 % av underhållet

Fläkt för Kök och badrum

Fläkt  (Kryddehyllefläkten i köket) som sköter ventlilationen till kök och badrum tillhör/ägs av föreningen och får inte avlägsnas. Behöver fläkten bytas ut är kravet att styrelsen måste kontaktas. Kontakta alltid styrelsen innan du bygger om ditt kök eller badrum.

Badrum

I badrummet ska de alltid sitta antingen ett vattenburet element eller vattenburen handduksvärmare. Detta krav finns bl.a. för att ha en jämna värme i hela fastighetens alla rum, förhindra fuktskador i våtutrymme, underlätta upptorkning i våtrum. Denna vattenburna värme får aldrig monteras bort. Vid upptäckt av borttagen utrustning kommer föreningen anlita entreprenör för att återmontera rätt utrustning och bostadsrättsinnehavaren för stå för den total kostnaden

Kök

Vid öppning av väggen mellan kök och vardagsrum måste det alltid lämnas minst 60 cm vägg i köket, väggen mot hallen då det är bärande väggar.

Andrahandsuthyrning – rutiner

Om du vill/behöver hyra ut din bostadsrätt i andrahand måste du söka godkännande av styrelsen. Du behöver fylla i denna blankett (klicka på länken). Den ska skrivas under av bostadsrättsinnehavaren alt bostadsrättsinnehavarna om man är två. Sedan kan du skanna in den och mejla den till styrelsen. Alternativet är att överlämna dokumentet i pappersform till ordförande eller vice ordförande i föreningen. Din ansökan behandlas sedan på nästkommande ordinarie styrelsemöte.

När du hyr ut din bostadsrätt i andrahand tillkommer det ett avgift om 10 % av ett prisbasbelopp (ppb) fördelat per månad i 12 månader när andrahandsuthyrningen startar tills dess andrahandsuthyrningen är avslutad. År 2024 är ppb fastställd av staten till 57 300 kr vilket år 2024 ger ett månadstillägg om 477,50 kr vid andrahandsuthyrning. Detta äger du rätt att ta ut av den som du hyr ut din bostadsrätt till, men är bra att veta om vid andrahandsuthyrning.

Anledningen till att föreningen tar ut denna avgift är att den som hyr i andrahand inte känner samma ansvar för föreningen då man hyr, ej äger, det innebär mer slitage för föreningen, den som hyr i andrahand medverkar sällan vid föreningens aktiviteter. Det är bl.a. dessa delar som avgiften för andrahandsuthyrning ska ersätta.