Vanliga frågor

Bygga om lägenheten

Om du vill öppna väggen mellan kök och vardagsrum, bygga ut/om balkongen eller göra andra förändringar av väggar, tak golv och badrum.
Kontakta styrelsen för godkännande. Tapetsering och målning av lägenhetens ytskikt kräver inget godkännande av styrelsen. E-post: styrelsen@brfstalet.se

Får jag ta bort elementet i badrummet?

Ja, om elementet ersätts med en handdukstork som värms upp av varmvattenledningen i badrummet. Detta element/handdukstork behövs för hela fastighetens uppvärmning. Den bostadsrättsinnehavare som tagit bort element/handdukstork från badrum blir debiterad en återställning av badrum.

Får jag byta spisfläkt?

Varje lägenhet ska ha ett basflöde 21 liter/sekunden varav 15 liter ska tas från toaletten.
Fläktkåpan får man byta efter behag så länge den är kompatibel med fläktaggregatet. Är ni osäker kontakta fackman. Kryddhyllefläkten äger Brf Stålet och får EJ tas bort.

Behöver ytterligare en lägenhetsnyckel!

Kontakta HSB för rekvisition. Ta med giltig legitimation. Om du gör det på uppdrag än annan som står på kontraktet: ta med bägges legitimation.
Kostnaden för nycken får du själv stå för. HSB tfn 010 303 20 00

Uppdatering av namnskylten i porten

Nyinflyttad eller bytt namn? Ring HSB felanmälan för att uppdatera namnskylten i porten. Tfn 010 303 20 00.
OBS: På lägenhetsdörren ansvarar du själv för att det står rätt namn.

Önskar garageplats?

Kontakta föreningens garageansvarige. Anslag finns i porten eller här
Garageplatsen kan inte ärvas. Vi avflyttning lämnas platsen åter till garagekön och nycklarna till den garageansvarige.

Har inte fått någon hyresavi

Kontakta HSB vid utebliven avi för månadsavgift och garagehyra. HSB tfn 010 303 20 00

Vem skottar bort snön utanför porten?

De boende i respektive hus sköter själva snöskottning och sandning direkt framför entrén.
Övriga gemensamma ytor sköts av upphandlad entreprenör.

Vem har den tekniska servicen i området?

HSB sköter vår tekniska service i form av städning av trapphus och källargångar, allmän belysning, gräsklippning och liknande underhåll (OBS:s gäller ej snöskottning). Tfn:010 303 20 00

Det är så kallt i lägenheten!

Häng/lägg en inomhustermometer mitt i det rum som du upplever är kallt 1 meter över golvet. Understigen termometern efter 30 minuter + 18 C = Kontakta HSB och gör felanmälan. Tfn: 010 303 20 00

Bredbandet med TV krånglar!

Kontakta Telenor (fd Bredbandsbolaget) tfn 020 222 222 (alla dagar kl. 8.00–22.00).